PDF User Manual

  1. Home
  2. Manuals
  3. Stanley Audio Blue Nebula User Manual

Stanley Audio Blue Nebula User Manual

Made by: Stanley Audio
Type: User Manual
Category: Music Pedal
Pages: 16
Size: 1.42 MB

 

Download PDF User Manual



Full Text Searchable PDF User Manual



background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 1 

USER MANUAL 

BLUE NEBULA TAPE ECHO AND GUITAR FX PEDAL 

 

 

 

 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 2 

 

 

 

NAVIGATION BUTTONS 
OK = SELECT/MANUAL 

TRUE BYPASS 
FOOTSWITCH + 
EFFECT ON LED 

INPUT JACK 

OUTPUT JACK 

PARAMETER 
ADJUST: P1, P2, P3 

PREAMP GAIN, CLIP LED, 
PREAMP LEVEL, EFFECT 
OUTPUT LEVEL  

12V DC JACK 

MIDI IN 

USB 

‘PREVIOUS PATCH’ 

FOOTSWITCH 

‘NEXT PATCH’ 

FOOTSWITCH 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 3 

GETTING STARTED 

Connect the 

DC IN

 jack on the right-hand side of the pedal to a suitable 

12V DC

 

CENTRE POSITIVE

 

power supply. Within a couple of seconds, the Blue Nebula will display a Welcome message which gives 
the Firmware version currently installed. Firmware updates can be made via the USB port using the 
Librarian App. 

 

When you power up your Blue Nebula there are several options you can use to adjust how the pedal 
works. While the Welcome message, shown above, is displayed on the LCD you can press one of the 
Navigation buttons as follows: 

Store

: Initializes the memory so it’s ready to accept your User Patches. It clears the User Patch 

memory and copies the 22 factory pre-sets into the first 22 User Patches (0-21). 

WARNING

 

 this 

erases/overwrites all the User Patches so if you have already created some patches that you wish to 
keep make sure you have backed them up onto your computer using the Librarian app. 

To prevent accidentally wiping your patches, the Blue Nebula will 

prompt you with “OK to initi

aliz

e”

 

 

If you really do wish to initialize the User patch memory press the 

OK

 button, otherwise press any other 

button to abort the operation. 

Edit

This allows you to calibrate the P2 knob so it displays the correct ‘Head’ settings for some of the 

vintage echo machines that the Blue Nebula emulates. Just follow the prompts on the LCD. 

OK

: This allows you to set the MIDI channel (1-16) that the Blue Nebula uses to receive MIDI messages 

on its 

MIDI IN

 connector. Use the 

UP

 and 

DOWN

 navigation buttons to select the required MIDI 

channel and press 

Store

 to set it. 

UP

: This allows you to set the repeat rate of the 

UP

 and 

DOWN

 patch change switches. The factory 

default is 120ms which provides a reasonable scroll speed but allows single clicks of the patch change 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 4 

footswitches to change one patch at a time without accidentally skipping over a patch. Use 

UP

 and 

DOWN

 to alter the time in increments of 10ms (a longer time gives a slower repeat rate) and press 

Store

 

when you’re done.

 

MANUAL MODE 

If you hit the 

OK

 button the Blue Nebula will go into 

MANUAL MODE

. This allows you to use the Blue 

Nebula as a manual stomp box effect and you can select any of the 16 effects by using the 

UP

 and 

DOWN

 buttons with the current effect name shown on the top line of the LCD. You can adjust the 

effect parameters in real-time by using the P1, P2 and P3 knobs. The function of each parameter knob 
varies depending on the effect you have selected and will be shown on the bottom line of the LCD: 

 

To exit 

MANUAL MODE,

 press the 

Edit

 button. 

TWEAKING THE MIX 

Depending on the acoustic properties of the venue in which you are playing, there may be times when 
you wish to fine-tune the relative levels of the echo with the dry signal 

 in a large room with reflective 

surfaces the natural reverberation of the room may require a lower amount of echo. Rather than having 

to go in and edit each patch to adjust the ‘Mix’ you can simply press the 

Store

 button. This will display 

an asterisk (*) at the right-hand end of the bottom line on the LCD: 

 

The P1 knob will now be ‘live’ allowing you to tweak the dry/echo mix. When in this mode the setting of 

the P1 knob temporarily overrides the value stored in the patch. 

NB: YOU CANNOT CHANGE 

PATCHES WHILE IN THIS MODE. 

To exit back to normal mode, press the 

Edit

 button and the P1 value in the patch will be restored. 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 5 

Tip: In the Echomatic II Classic emulation P1 controls the combined echo level of Heads 1, 2 and 3, not the 
overall Dry/Wet mix. This means you can adjust the H123 level but the H4 level will still be taken from the 
value stored in the patch. 

EDITING A USER PATCH 

Blue Nebula can store a total of 128 User Patches, numbered from 

0

 to 127. Each patch can be given a 

name (up to 16 characters) and can use any of the 16 available effects. Each effect has three parameters 
which can be set using the parameter knobs P1, P2 and P3 and these settings are stored in the patch. 

 

To edit a User Patch hit the 

Edit

 button and the LCD will show the effect currently being used by the 

patch: 

 

You can change this if you wish by this using the 

UP

 and 

DOWN

 buttons to select any of the 16 effects 

available in the Blue Nebula. With the required effect displayed hit the 

OK

 button to select it and the 

top line of the display will now show the 

names of the effect’s parameters with the 

current values of the 

three parameter adjust knobs P1, P2 and P3 on the bottom line: 

 

The ^ and 

 characters that you may see beside each number indicates if the parameter knob value is 

currently lower (^) or higher (

) than the value currently stored with the patch. Think of the arrow as an 

indicator telling you to increase (^) or decrease (

) the control setting to match. You can ignore these 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 6 

indications and just ‘tweak’ the knobs until you hear the sound you are after or you can use them to set 

the controls to match the stored patch and then make small adjustments by ear. 

Tip: When the control setting is the same as or very close to, the stored value, neither ^ or 

  is displayed. 

You then know you have matched the control to the stored patch setting. 

 

When you have the effect sounding how you like, hit the 

Store

 button to store the effect and 

parameter settings. 

Tip: If you want to leave the patch settings as they were originally press 

OK

 instead of 

Store

 

You will now be prompted to enter a name for your patch: 

 

A flashing cursor will show where the next character will be entered. If the patch already had a name, 
this will be displayed, and you may edit it if you wish. If you do not wish to change the name, simply 
press 

Store

 to move on to the next step. 

Use the 

UP

 and 

DOWN

 buttons to scroll through the letters 

 B 

 C 

etc. Space is the character 

preceding 

A

 followed by the digits 

9- 0

 so, for example, repeatedly pressing 

DOWN

 will give the 

sequence 

 B 

 A 

 space 

 9 

 8

etc

.

 

When the desired character is showing press 

OK

.

 This will enter that character and step the cursor on 

to the next character in your patch name. If you make a mistake and want to go back to a previous 
character press 

Edit

 until the cursor is flashing over the character you want to change then edit it as 

before using the 

UP

 and

 DOWN

 buttons. 

When you have finished entering the name press the 

Store

 button again to complete the naming 

process and select where you wish to store your patch: 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 7 

 

The number shown is the current bank (memory location) from which you started the editing process. 
You can simply store your patch back in this same bank by pressing the 

Store

 key again. 

NB: THIS 

WILL OVERWRITE ANY PREVIOUS PATCH STORED THERE. 

If you want to store the new patch in a different bank use the 

UP

 and 

DOWN

 

buttons to select a 

different bank number, then press 

Store

 

to store the patch in that bank: 

 

NB: THIS WILL OVERWRITE ANY PREVIOUS PATCH STORED THERE. 

THE PREAMP AND OUTPUT LEVEL CONTROLS 

The three knobs to the right of the pedal: 

GAIN

PRE

 and 

MASTER

 operate in a similar way to the 

corresponding controls on a guitar amplifier. 

 

Gain & Pre Controls

 

Rotating the 

GAIN

 control clockwise increases the signal level from the 

1

st

 input pair of JFET transistors 

and will increase the harmonic content in the following 

2

nd

 pair of JFET transistors by driving them 

harder and into asymmetric distortion 

 just as a valve triode does in a vintage tape echo. This control 

needs to be used carefully in conjunction with the 

PRE

 

control to ensure that the Blue Nebula’s digital 

signal processor (DSP) is not driven into clipping indicated by the 

CLIP LED

 - which is located in the 

panel between the 

GAIN

 & 

PRE

 controls - flashing momentarily. The 

GAIN

 control should be set for 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 8 

the most agreeable harmonically rich sound and the 

PRE

 control used as described above to prevent 

the DSP from being overdriven. 

Master Control

 

This control should be used in conjunction with the 

BYPASS

 switch to ensure that the effects output 

level is similar to the 

BYPASSED

 

one. This ensures that you don’t have to change your guitar amplifier 

settings as the unit is switched in or out of circuit. 

USING MIDI 

Here you will find the information on controlling the Blue Nebula using MIDI messages sent from 
another device such as a MIDI foot controller or a MIDI sequencer running on a computer or laptop. 

 

By connecting the MIDI Out from your computer, MIDI keyboard or foot controller to the 

MIDI IN

 on 

the Blue Nebula using a standard MIDI cable, you will be able to send 

program change

 (PC) messages to 

select different user patches. 

MIDI PROGRAM NUMBER 

BLUE NEBULA PATCH 

 127 

User Patch 0-127 

Table 1: MIDI Implementation 

Note that some MIDI sequencers use MIDI program numbers from 1-128 whereas the MIDI standard 
specifies values of 0-127. Blue Nebula uses program change values from 0-127 which matches the User 
Patch numbering. Many sequencer programs have an option to use 1-128 or 0-127 values, so you may 
be able to set it up to match the Blue Nebula. If not, to select a specific pre-set you would need to send 
a program change (PC) value one higher than the required pre-set. For example, to select User Patch 16 
you would send a PC 17 command. 

Just experiment and you will find out the way your sequencer works! 

 

 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 9 

FACTORY PRESETS 

The pre-sets cannot be edited but they can be copied to the user bank for editing, for example by 
pressing 

Store

 when the Welcome message is displayed on the LCD after powering up the Blue 

Nebula. This copies all the factory pre-sets into the start of the user bank. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRESET # 

NAME 

APACHE  

F.B.I. 

MUSTANG 

MAN OF MYSTERY 

FRIGHTENED CITY 

MIDNIGHT 

Q MASTERS STORES 

THE STRANGER 

SHADOOGIE 

WONDERFUL LAND  

10 

KON TIKI 

11 

THE SAVAGE 

12 

ATLANTIS 

13 

PEACE PIPE 

14 

COSY 

15 

FLINGEL BUNT 

16 

SHINDIG  

17 

FOOT TAPPER 

18 

SLEEPWALK 

19 

RIDER IN THE SKY 

20 

CAVATINA 

21 

ARGENTINA 

Table 2: Pre-sets 

for Tunes by ‘The Shadows’

 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 10 

 

ECHO MACHINE EMULATION

1

 

SHOWN ON LCD AS  

MEMORY BANK # 

MEAZZI ECHOMATIC-I M

ODEL ‘J’ CLASSIC

 

E-MATIC I J CLAS 

MEAZZI ECHOMATIC-I M

ODEL ‘F’ CLASSIC

 

E-MATIC I F CLAS 

COPICAT VALVE 3 HEAD S

2

 

Copicat Valve 3H 

COPICAT IC300 3 HEAD S

3

 

Copicat IC300 3H  

VOX LONG TOM CLASSIC 6 HEADS 

Vox Long Tom 

MEAZZI ECHOMATIC-II CLASSIC 

E-MATIC II CLASS 

ROLAND MODEL 301 MODE 5 

Roland R301 Vari 

MEAZZI PA306 5 HEAD

4

 

Meazzi PA306 

BINSON MODEL B2 MODE S 1-5 

BINSON-B2-1-5 

BINSON MODEL B2 MODE S 6-10 

BINSON-B2-6-10 

BINSON MODEL B2 MODE S 11-15 

BINSON-B2-11-15 

WARM DELAY UP TO 1 SECOND  

Warm Delay  

MEAZZI ECHOMATIC-I M

ODEL ‘F’ SPECIAL

 

E-MATIC 1 F Spec  

REVERB + TREMOLO  

Reverb / Tremolo  

DEEP CHORUS 

Deep Chorus 

GUITAR ‘ABBEY’ REVER

Guitar Abbey Rev 

Table 3: Echo Machines Emulated by the Blue Nebula 

UPLOADING EFFECTS TO THE BLUE NEBULA 

The DSP code that emulates the vintage echo machine effects listed in Table 3 are stored in the first of 

the Blue Nebula’s two DSP memory banks known as 

MEM 1

. The second DSP memory bank, 

MEM 2

can hold another 8 effects and you can use the free 

BLUE NEBULA EDITOR AND LIBRARIAN APP

 

to upload the code to 

MEM 2

. This is beyond the scope of this User Manual but is described in detail in 

the Blue Nebula Librarian User Guide which you can download from our website. 

Some of the other effects that it’s possible to upload to 

MEM 2

 include phaser, flanger, chorus, 

tremolo, vibrato, wah, reverb, delay etc. 

                                                                    

1

 

These are the standard emulations installed in the ‘Revision 4’ Blue Nebula pedals sold by Stanley FX.

 

2

 This replaces the Echomatic-1 Model F Special, which is now in Memory Bank 2. 

3

 This replaces the E-MATIC II Bank which has been discontinued. 

4

 This replaces the Reverb + Tremolo which is now in Memory Bank 2 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 11 

APPENDIX 1: DETAILS OF THE HEAD SETTINGS IN THE EMULATIONS IN MEM 1 

 

EMULATION 

HEAD SETTING 

HEADS USED 

FEEDBACK HEAD(S) 

Echomatic-1J 

1, 2, 3, 4, 5, 6 

6 Heads 

1, 4, 6 

121, 238, 331, 

1, 3, 4, 6 

424, 510, 595ms 

 

1, 2, 3, 4, 5, 6 

Echomatic-1F 

1, 2, 4, 5 

5 Heads 

2, 3, 4, 5 

122, 280, 360, 

1, 4, 5 

428, 603ms 

1, 2, 5 

 

4, 5 

Copicat Valve 

3 Heads serial 

1, 2 

1,2 

connected 

1, 3 

1,3 

157, 297, 424ms 

2, 3 

2,3 

 

1, 2, 3 

1,2,3 

Copicat IC300 

3 Heads parallel 

1, 2 

1,2 

connected 

1, 3 

1,3 

125, 234, 338ms 

2, 3 

2,3 

 

1, 2, 3 

1,2,3 

Vox Long Tom 

6 Heads 

5, 6 

86, 160, 234, 308, 

2, 4, 5, 6 

382, 456ms 

1, 2, 3, 4, 6 

4,6 

B. Andersson--> 

2, 3, 4, 5, 6 

Meazzi PA306 

1, 2, 3, 4, 5 

5 Heads as TVS 

1, 3, 5 

121, 194, 263, 

1, 4, 5 

335, 405ms 

1, 2, 5 

 

4, 5 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 12 

APPENDIX 2: ECHOMATIC II CLASSIC AND ROLAND RE301 EMULATION DETAILS 

These two emulations do not use the 

P2 control as a ‘switch’ to select a ‘Heads Program’ as is the case 

for the other emulations detailed in Appendix 1. Instead, P2 is used as a 0-100 variable control. 

In the Echomatic II Classic, which had four heads, P2 controls the echo level from Head 4 (H4) with P1 
controlling the echo level of Heads 1, 2 and 3 together (H123). P3 controls the feedback, which is taken 
from Head 4. 

In the Roland RE301, which had three heads, for this emulation P2 (Vari) controls the speed of the 

virtual motor and hence the delay times of the emulated heads. The RE301 had a number of ‘modes’ 

with various head combinations selected by a six-way MODE switch. This emulation simulates Mode 5 
(Heads 2 and 3 selected) with feedback from both heads. 

 

 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 13 

APPENDIX 3: DETAILS OF THE HEAD SETTINGS IN THE EMULATIONS IN MEM 2 

 

 

 

 

                                                                    

5

 

“B” uses x1.4 speed and Head levels typical of Dick Denney studio settings

 

EMULATION 

HEAD SETTING 

HEADS USED 

FEEDBACK HEAD(S) 

Binson-B2-1-5 

4 Heads 

77, 153, 230, 306ms 

 

 

1, 2 

1, 2 

Binson-B2-6-10 

2, 3 

2, 3 

 

3, 4 

3, 4 

 

1, 3 

1, 3 

 

2, 4 

2, 4 

 

1, 2, 3 

1, 2, 3 

Binson-B2-11-15 

2, 3, 4 

2, 3, 4 

 

1, 2, 3, 4 

1, 2, 3, 4 

 

1, 4 

1, 4 

 

1, 2, 4 

1, 2, 4 

 

1, 3, 4 

1, 3, 4 

Echomatic 1F Special 

1, 2, 4, 5 

A ‘modified’ Meazzi 

 

B

5

 

1, 2, 4, 5 (Fast) 

Model  Echomatic 1F 

1, 2, 5 

 

1, 2, 3, 4, 5 

 

1,2(-22dB), 4, 5 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 14 

APPENDIX 4: OTHER EFFECTS INCLUDED IN MEM2 

 

EFFECT 

P1 

P2 

P3 

Warm Delay 

Mix 

Delay 

Repeat 

Single head tape delay with maximum delay time of ~1 second 

Reverb / Tremolo 

Reverb Level 

Tremolo Rate 

Tremolo Depth 

Combined Reverb and Tremolo effect 

Deep Chorus 

Level 

Modulation Rate 1 

Modulation Rate 2 

A Chorus effect with two modulating low frequency oscillators (LFO) 

Guitar Abbey Rev 

Level 

Decay 

Damping 

Simulates a famous studio reverb room including a 120ms pre-delay  

 

 

 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 15 

APPENDIX 5: ECHO SETTINGS EXERCISE 

Let’s use the Meazzi Echomatic 1F

-Special emulation as an example for setting some of your own User 

Patches. 

The A, B, C, E, F head settings in E1F-Special were chosen according to information supplied by Alan D 
Jackson some years ago. These head settings include adjusted head levels and are reported as being 
those that Dick Denney created in the Abbey Road Studios for recording particular instrumentals from 
The Shadows. 

The capability to set echoes for the following tunes is suggested following this Dick Denney approach. 

 

“A” 

 

Blue Star 

 

“B”

 

Quatermasters Stores/Midnight (uses a Fast speed setting of 1.4 x normal) 

 

“C”

 

Frightened City 

 

“E”

 

FBI 

 

“F”

 

Apache (slightly different from the Factory setting employing extra Head 2 at low 

level). 
 

1.

 

So, using the “EDIT” facility given previously in this Manual let’s select E1F

-Special and initially 

adjust 

the Head Selection to “A”.  This head setting is suggested to be the starting point for 

Blue Star. 

2.

 

Now assuming you know this tune start to increase the Wet/Dry control until it sounds close to 
the sound you have in your head. 

3.

 

Now adjust Feedback to get the correct number of Repeats 

 you may have to go back and 

readjust the Wet/Dry setting to optimize the combination of the two controls. 

4.

 

Once you are happy with the sound just name the patch in a User location and STORE it for 
recall. 

This approach can be 

used to set correct echoes for many tunes/songs, it’s all a matter of examining 

some of the settings supplied in the Standard User Patches for named tunes.  

Remember that the Factory supplied settings are only the suggestions of the Blue Nebula design team 
and that any of the User Patches can be modified to give a sound closer to your ideas. What is correct is 
that the Playback Head combinations and timings are exactly as the original Vintage Echo Machines. 
These are well known after years of study from various talented individuals across the globe. 

Good luck with your experimentations and enjoy what the Blue Nebula has to offer. 

 

 

 

 

 

 

 


background image

 

Blue Nebula User Guide, Firmware Revision 4 

 

Page | 16