PDF User Manual

  1. Home
  2. Manuals
  3. Lexicon PANTHEON musical instrument Owner's Manual

Lexicon PANTHEON musical instrument Owner's Manual

Made by: Lexicon
Type: Owner's Manual
Category: Recording Equipment
Pages: 16
Size: 0.78 MB

 

Download PDF User Manual



Full Text Searchable PDF User Manual



background image

PANTHEON

 

VST REVERB PLUG-IN

WORLD CLASS REVERB

Owner’s Manual

AND USER'S GUIDE

 


background image

LICENSE AGREEMENT

YOU SHOULD CAREFULLY READ ALL OF THE FOLLOWING 
TERMS AND CONDITIONS BEFORE USING THIS PRODUCT.  
INSTALLING AND USING THE PRODUCT INDICATES YOUR 
ACCEPTANCE OF THESE TERMS AND CONDITIONS.  ONCE 
INSTALLED, THE PRODUCT MAY NOT BE RETURNED 
FOR YOUR FAILURE TO AGREE TO THE TERMS AND 
CONDITIONS SET FORTH BELOW.

  

1. GRANT OF LICENSE.

  With the purchase of this product Harman Music Group, Inc. 

(“HMG” or the “Licensor”) grants to you, the Licensee, a non-exclusive license to have one 
person use the enclosed PantheonTM reverb plug-in (the “Product”) on one personal computer at 
a time.  This license does not grant you any right to any enhancement or update to the Product.  
Enhancements and updates, if available, may be obtained by you at HMG’s then current standard 
pricing, terms and conditions.

2. OWNERSHIP OF THE PRODUCT.

  The Product may be used with or incorporated into 

certain material proprietary of third parties. HMG and licensors of HMG own and will retain all 
title, copyright, trademark and other proprietary rights in and to the Product. This License is NOT 
a sale of the Product or any copy of it. You, the Licensee, obtain only such rights as are provided 
in this Agreement.  You understand and agree as follows:  

2.1.

  You may NOT make any copies of all or any part of the Product except for archival copies of 

the computer software components of the Product as permitted by law.

2.2.

  You may NOT reverse compile, reverse assemble, reverse engineer, modify, incorporate 

in whole or in part in any other product or create derivative works based on all or any part of 
the Product.

2.3.

  You may NOT remove any copyright, trademark, proprietary rights, disclaimer or warning 

notice included on or embedded in any part of the Product.

2.4.

  You may NOT transfer the Product.  If transferred, in whole or in part, the original and 

subsequent owners forfeit all rights to use the software. 
 

 

 

 

 

2.5.

  You may not use the documentation for any purpose other than to support your use of 

the Product.

2.6.

  You may not perform engineering analyses on the Product, including performance analyses, 

or benchmark analyses, without the written permission of HMG.

3.

  

LICENSEE’S RESPONSIBILITIES FOR SELECTION AND USE OF THE PRODUCT.

  

HMG hopes the Product will be useful to your business or personal endeavors. HMG DOES 
NOT, HOWEVER, WARRANT THE OPERATION OF THE PRODUCT OR THE ACCURACY OR 
COMPLETENESS OF ANY INFORMATION CONTAINED IN THE PRODUCT.  You, and not HMG, are 
responsible for all uses of the Product.

4.  WARRANTY.

4.1.  Limited Warranty.

 Subject to your compliance with this Agreement, HMG warrants to 

you, the original licensee, that the media on which the Product is recorded will be free of defects 
in material and workmanship under normal use for a period of thirty (30) days from purchase, 
and that the Product will perform substantially in accordance with the user guide for a period of 
thirty (30) days from purchase. HMG’s sole responsibility under this warranty will be, at its option, 
(i) to use reasonable efforts to correct any defects that are reported to it within the foregoing 
warranty period or (ii) to refund the full purchase price.  HMG does not warrant that the Product 
will be error free, nor that all program errors will be corrected.  In addition, HMG makes no 
warranties if the failure of the Product results from accident, abuse or misapplication.  Outside 
the United States, these remedies are not available without proof of purchase from an authorized 
international source.  All requests for warranty assistance shall be directed to HMG at the 
following address: 

 

 

 

 

Harman Music Group, Inc.
8760 S. Sandy Parkway
Sandy, Utah 84070, U.S.A.

4.2.  Limitations on Warranties.

 The express warranty set forth in Article 4 is the only war-

ranty given by HMG with respect to the entire product; HMG makes no other warranties, express, 
implied, or arising by custom or trade usage, and specifically disclaims the implied warranties 
of non-infringement, merchantability or fitness for any particular purpose.  HMG shall not be 
held responsible for the performance of the product nor any liability to any other party arising 
out of use of the product.

Some states do not allow limitations on how long an implied warranty lasts, so the above 
limitations on how long an implied warranty lasts, so the above limitation may not apply to 
you.  This warranty gives you specific legal rights, and you may also have other rights which 
vary from state to state.

5. LIMITATIONS ON REMEDIES.

  HMG's liability in contract, tort or otherwise, arising in 

connection with the product shall not exceed the purchase price of the product or the purchase 
price allocated to the product when sold in connection with other products.  In no event shall 
HMG be liable for special, incidental, tort or consequential damages (including any damages 
resulting from loss of use, loss of data, loss of profits or loss of business) arising out of, or in 
connection with the performance of the product, even if HMG has been advised of the possibility 
of such damages.

Some states do not allow the exclusion or limitation of incidental or consequential damages so 
the above exclusion or limitation may not apply.  

6. U.S. GOVERNMENT RESTRICTED RIGHTS.

  If you are a government agency, you 

acknowledge that the Product was developed at private expense and that the computer software 
component is provided to you subject to RESTRICTED RIGHTS. The rights of the government 
regarding its use, duplication, reproduction or disclosure by the Government is subject to the 
restrictions set forth in subparagraph (c)(1)(ii) of the rights in Technical Data and Computer 
Software clause at DFARS 252.227-7013, and (c)(1) and (2) of the Commercial Computer 
Software -- Restricted Rights clause at FAR 52.227-19. Contractor is Harman Music Group, Inc.

7. TERMINATION.

  This License Agreement will terminate immediately if you breach any of 

its terms.  Upon termination, you will be required to promptly return to HMG all copies of the 
Product covered by this License Agreement and permanently remove or destroy all copies of the 
Product contained on any computer readable storage medium, including all archival copies 
of the Product.

8. MISCELLANEOUS.

 

8.1. Governing Law.

  The terms of this License shall be construed in accordance with the 

substantive laws of the United States and/or Commonwealth of Utah, U.S.A.  Both Parties agree to  
exclude the United Nations Convention on Contracts for the 
international sale of goods under this License.

8.2. No Waiver.

  The failure of either party to enforce any rights granted hereunder or to take 

any action against the other party in the event of any breach hereunder shall not be deemed a 
waiver by that party as to subsequent enforcement of rights or subsequent actions in the event of 
future breaches. 

 

 

 

 

8.3. Litigation Expenses.

  If any action is brought by either party to this Agreement against 

the other party regarding the subject matter hereof, the prevailing party shall be entitled to 
recover, in addition to any other relief granted, reasonable attorneys’ fees and litigation expenses.

8.4. Unenforceable Terms.

  Should any term of this License Agreement be declared void or 

unenforceable by any court of competent jurisdiction, such declaration shall have no effect on 
the remaining terms hereof.

8.5.  Entire Agreement.

  The parties acknowledge that Product may be subject to export 

controls under the U.S. Export Administration Regulations.  You agree to (i) comply strictly with 
all legal requirements established under these regulations, (ii) cooperate fully in any official or 
unofficial audit or inspection that relates to these controls and (iii) not export, re-export, divert, 
transfer or disclose, directly or indirectly the Product to any of the following countries or to any 
national or resident of these countries: Cuba, Iran, Libya, North Korea, Sudan or Syria.  This list 
may be modified to conform to changes in the United States Export Administration Regulations. 

8.6. Entire Agreement.  You agree that this agreement is the complete and exclusive statement of 
the license agreement between you and HMG which supersedes any proposals, or prior agreement, 
oral or written, and any other communications between you and HMG relating to the subject 
matter of this agreement. 

PANTHEON

LICENSE AGREEMENT

2

 


background image

TABLE OF CONTENTS

INTRODUCTION

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

History  

4

The Pantheon

™ 

Reverb  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

REVERB OVERVIEW

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

Using Reverb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

Reverberation and Reality . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

COMPUTER MINIMUM REQUIREMENTS

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

System Requirements for PC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

System Requirements for Mac

®

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

PANTHEON NAVIGATION

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Selecting a Preset . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Editing and Saving a Preset . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

DESCRIPTION OF PARAMETERS

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Reverb Type . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

Pre-Delay  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Room Size . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

RT60 .  

9

Damping . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Mix  .  

10

Level   

10

Regen (Regeneration) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

Delay  

10

Echo Level Left/Right . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Echo Time Left/Right . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Spread . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Diffusion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Bass Boost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

Bass Freq (Frequency) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

PRESET LIST

   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

3

TABLE OF CONTENTS

 


background image

PANTHEON

INTRODUCTION

4

HISTORY

In 1971 Lexicon released the first Digital Audio product ever to the world, a  
simple delay line called the Delta-T 101.  Since this time Lexicon has been at the 
forefront of digital audio.  In the late 1970’s after finishing his Ph.D. in Physics, Dr. 
David Griesinger developed one of the first digital reverberation devices. The product 
eventually became the Lexicon 224 reverberator. The 224 was just the beginning of a 
long line of Lexicon reverberation devices including the PCM60, PCM70, M480L and 
960L.  Over 80 percent of platinum recordings and major film releases take advantage 
of Lexicon processing.  David Griesinger is a physicist interested in sound - the sound 
of music. He is particularly interested in translating subjective impressions of sounds 
into the physics of sound propagation, and the psychoacoustics of sound perception. 
He has found that although it is wonderful to discover ways to improve the quality 
of a reproduced sound, it is far more useful and powerful to understand exactly how 
the  improvement was achieved.  Now Lexicon’s Principal Scientist, Dr. Griesinger is 
involved in all of Lexicon’s reverb algorithms, which take advantage of his extensive 
research into both the acoustic properties of spaces as well as psycho-acoustics or the 
human brain’s perception of sound.

THE PANTHEON REVERB

The Lexicon Pantheon reverb plug-in combines world-class Lexicon reverb with a 
simple, yet powerful interface to create an indispensable tool for your recording system.

The Lexicon Pantheon reverb plug-in features a wide range of reverb types 
including Hall, Chamber, Room, Plate, Ambience, and Custom.  A full complement 
of user adjustable parameters is available, including: Room Size, RT 60 (decay 
time), Pre-Delay, Damping, Diffusion, Spread, Bass Boost and Frequency,  Delay and 
Regeneration, Independent Left and Right Echo Time and Level, Wet/Dry Mix and 
Output Level.

Whether mixing for music, film/TV, or multimedia, the set of 35 factory presets in 
the Lexicon Pantheon Reverb will cover your needs.  Presets ranging from Vocal, 
Instrument and Drums, to Live Sound and Special Effects make it easy to add that 
“Lexicon Sound” to your projects.

 


background image

5

USING REVERB

Music recorded in a typical studio sounds lifeless.  In a performance space the music 
is enhanced by reverberation, but even in an ideal space capturing that reverberation 
can be difficult.  Lexicon reverberators solve this problem by enabling you to generate 
exactly the reverberance that your recordings call for.  The Pantheon Reverb Plug-in is 
designed to create, through software, the acoustics of any real or conceivable space.

REVERBERATION AND REALITY

 

 

The acoustics of a given space are defined by its reflected energy – that is, the way 
sound is reflected and re-reflected from each surface.  This is affected by the 
dimensions of the space, the complexity or flatness of the surfaces, the frequency 
characteristics of each surface’s energy absorption, and the distance and direction of 
each surface to the listener.  In addition, in large spaces there is a high-frequency roll-
off caused by the sounds passage through air.

It is, in principle, possible to model the reflected energy pattern in a specific 
space, either real or imagined, and to reproduce this pattern as closely as possible.  
Alternatively, one could measure the reflection pattern from a specific source point in a 
real space to a specific receiver position, and reproduce this pattern. One might expect 
this technique would yield the most accurate sonic representations of halls and rooms.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alas, the illusion of reality is not so easily achieved.  First, real spaces are themselves 
a compromise.  Large rooms tend to provide a sense of blend and distance to music, 
but provide little warmth and envelopment, and often can make the sound colored or 
muddy.  Small rooms can provide envelopment, but often the sound can be too clear 
and present.
     

 

 

 

Our solution has been to study the physics and the neurology of human hearing, to 
discover the mechanisms by which reflected energy patterns create the useful 
perceptions of distance and envelopment, and to discover how to recreate these 
perceptions without compromising clarity.  Using knowledge of these mechanisms 
we can create reverberation algorithms that can give the desired acoustic impressions 
– rooms that sound plausibly real, but that give the recording engineer complete 
control over the sense of  distance and the sense of envelopment.  These rooms seem 
real, but they are not.  They are designed and adjusted by the engineer to the specific 
needs of the recording.

REVERB OVERVIEW

 


background image

COMPUTER MINIMUM REQUIREMENTS

Powerful software for audio recording requires a powerful computer with the right 
operating system software, processor, memory, and hard drive space.  Most currently 
sold computers already meet these requirements, or can be upgraded to be compatible 
with the Lexicon Pantheon Plug-in.  As with all such systems, adding more RAM than 
the minimum will allow you to do more processing and improve performance.

SYSTEM REQUIREMENTS FOR PC

•   Pentium

®

 III 500 MHz or AMD K7 processor , or better 

 

(Pentium 4/Athlon

 1 GHz or faster recommended)

 

•   Windows

®

 XP Home or XP Professional  

•   128 MB RAM (512 MB recommended)
•   100 MB of available hard disk space
•   Steinberg Cubase LE, SE, SL, or SX  

SYSTEM REQUIREMENTS FOR MAC

®

•   PowerMac

®

, G4 Processor 

(450 MHz or faster)

 

 

 

 

•   Mac OS X version 10.2.8 or higher 
•  256 MB RAM minimum 

(512MB recommended)

 

•   100 MB of available hard disk space 
•   Steinberg Cubase LE, SE, SL, or SX 
 

  

 

 

Pentium is a registered trademark of Intel Corporation in the United States and other countries.  AMD, and 
Athlon are trademarks of Advanced Micro Devices, Inc.  Windows XP is a registered trademark of Microsoft 
Corporation in the United States and other countries.  Mac, Mac OS and Power Mac are registered trademarks of 
Apple Computer Inc.  Cubase and VST are registered trademarks of Steinberg Media Technologies GmbH. 

PANTHEON

COMPUTER MINIMUM REQUIREMENTS

6

 


background image

PANTHEON

 NAVIGATION

7

PANTHEON NAVIGATION 

SELECTING A PRESET

Pantheon comes complete with 35 factory presets to choose from.  These presets are 
designed for a variety of reverb applications such as placing the sound into a hall, 
chamber or room, vocal plates, or for adding just a touch of ambience to your project.  
To select presets, do the following:
 

 

 

 

 

 

 

 

1.  Click the arrow to the right of the 

Preset

 field in the Pantheon's plug in window.   

2.  Click on your desired preset and  it will now become active.

EDITING AND SAVING A PRESET

Once a preset is selected, use Pantheon’s sliders and knobs to adjust the individual 
parameters to the desired settings.  If Pantheon is inserted in line with a track, set 
the reverb 

Level

 slider to 0dB and control the ratio of reverb to dry signal using the 

reverb 

Mix

 slider.  If Pantheon is inserted in an auxiliary bus, set the reverb 

Mix

 slider 

to 100% and the reverb 

Level

 slider to 0dB.  Control the ratio of reverb to dry signal 

using the auxiliary send and return controls in your recording application. 

Once a preset has been edited to your liking, you can save the changes as a User preset.  
To store changes and create a User preset, select the 

Save

 function in the Pantheon's 

plug-in window.
     

 

 

 

  

 


background image

DESCRIPTION OF PARAMETERS

REVERB TYPE 

The type parameter gives six selections of reverb types including: 

 

Hall

Chamber

Room

Plate

Ambience

, and 

Custom

.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hall

 is a hall effect with gradual build-up, well suited to complex sounds like 

orchestral music.  Its reverberators avoid the buildup of tinny, grainy, metallic 
colorations.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chamber

 is a complex  miniature-space effect resembling an echo chamber at its 

smaller settings and, at its larger ones, a small performance space with a more rapid 
build-up of reflection density than Hall.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Room

 is a very useful tool for adding a room sound to recorded music or speech, 

making it easy to match a studio recording of dialog to a typical room environment.  
It can be used to simulate the ambience of very small rooms without the colorations 
often found in actual spaces of that size.
 

 

 

 

 

 

 

Plate

 mimics the sound of classic, metal, reverb plates with high initial diffusion and 

a relatively bright, colored sound.  For this reason, they are designed to be heard as 
part of the music, mellowing and thickening the initial sound itself.  The Plate sound 
is what most people associate with the classic PCM60 reverb.  It is especially useful for 
vocals in all types of popular music.
 

 

Ambience

 generates the strong reflections that appear in the first few hundred 

milliseconds of the reverberation process.  These early reflections become part of the 
direct sound without coloring it, giving it better blend and a definite position in space 
and conveying the impression of a hall surrounding you while the music is playing.  It 
lends warmth, spaciousness and depth to a performance.

PANTHEON

DESCRIPTION OF PARAMETERS

8

 


background image

DESCRIPTION OF PARAMETERS

9

Custom

 is a effect suited to achieve  unnatural or special application reverbs where a 

wide parameter range is needed. 

 

PRE-DELAY

Pre-Delay controls the amount of delay time that precedes the initial sound from the 
reverb.  This parameter is used to place the reverberated signal in time with respect to 
the unprocessed signal.  Natural settings for this are based on the size of the  
environment and range from 0 to 19 milliseconds.  Fine adjustment of this parameter 
with respect to the tempo of the song or dramatic timing of the piece can help set the 
feel of the reverb within the mix.   

ROOM SIZE 

 

 

Room Size is a scale factor that alters the length of most of the reverb’s delay elements.  
This control is calibrated in units that approximate the longest dimension of the  
reverberant “space” in meters.  In practice, perception of room size is also strongly 
determined by Spread.  The Room Size parameter strongly affects the overall timbre of 
the reverberation.  Values less than 25 have noticeable “small room” coloration unless 
the Diffusion parameter is also reduced.  For the most neutral halls and chamber  
sounds, set Size to around 30 to 40 meters, and finely adjust the apparent size with the 
Spread parameter. 

RT60 

RT60 is the reverberation time.  RT60 is the basic control for setting the duration in 
seconds of the reverberant tail for the current room size.  The perceived decay time 
will also be affected by Damping and Bass Boost.  In general, as the size of the space 
increases the RT60 will also increase.  RT60 should be set to a value of about 1.2 
seconds or less for small rooms and up to 2.4 seconds or so for halls.  Interesting, 
unnatural spaces and nonlinear reverbs can be created by setting the RT60 unusually 
low with respect to the size parameter. 

 

 


background image

DAMPING

In real rooms, the timbre of the reverberant tail becomes darker over time due to the 
air’s absorption of high-frequency sound energy.  The Damping control models that 
behavior with even greater range of control than could be achieved in any physical 
space. Setting the cutoff frequency in the Damping parameter within a range between 2 
kHz to 6 kHz is the most natural sounding with larger spaces needing a lower damping  
cutoff frequency.  Damping set to high frequency settings gives unnatural reverb decay. 
For specialized reverbs with high end sizzle, such as plate reverbs, settings higher than 
7 kHz are often used.  When you set the cutoff to very low frequencies, the duration of 
the reverb will be much shorter than the value shown by the RT60 parameter.  

MIX

Mix is the ratio of Wet (reverberated) signal to Dry (direct, unprocessed) signal.  Each 
of Lexicon’s factory programs are typically shipped at 100% wet, and we recommend 
controlling the mix within the recording software’s console, rather than with the Mix 
parameter.  However, the parameter can be used to adjust the wet/dry ratio when the 
effect is used “in line” and no direct dry signal is sent around the effect.  The situation 
that needs to be avoided is when two direct signals interfere with each other, with a  

 

possible slight delay, resulting in severe comb filtering.  This can happen when there 
is both direct path for the signal around the effect and the mix control is set to a point 
other than 100% wet. 

LEVEL

Level is the output level control of the reverb.  Like the Mix parameter each of Lexicon’s 
factory programs are typically shipped at full level.  We recommend that the level of 
the Reverb is set by the send and return levels of the software’s console.  However, for 
cases where effects are chained together and intermediate level control is needed, this 
parameter can be used. 

REGEN (REGENERATION)

Regen (Regeneration) sets the regeneration amount for energy to be fed back into 
the input diffusion section.  The combination of Delay and Regeneration will create 
a feedback path used to create layered diffusion density.  This is rarely used in larger 
reverb simulations, but often used in plate reverb simulations and some small room 
and ambience simulations.  Regeneration can be fed back in phase (1% to 100%) or 
out of phase (-1 to -100%).  Even small amounts of Regeneration can greatly affect the 
overall reverb sound so it should be used sparingly with values less than 30% except for 
special effects.  

DELAY

Delay sets the delay time for energy to be fed back into the input diffusion section.  The 
combination of Delay and Regeneration will create a feedback path used to create 
layered diffusion density.  This is rarely used in larger reverb simulations, but often 
used in plate reverb simulations and some small room and ambience simulations.  
Except for creating special effects, Delay settings in the range of 7-15 milliseconds are 
the most useful.

PANTHEON

DESCRIPTION OF PARAMETERS

10

 


background image

ECHO LEVEL LEFT/RIGHT

In many real spaces, distinct reflections and echoes are an important part of the sound.  
Although many natural-sounding environments use little or no echo there are some 
cases where they can be used to help define the size of the space or to give a slapback 
or doubling of the diffused sound.  The echo signals are fed from the diffusion section 
to the left and right output with independent control of the left and right echo levels.  
These levels, when used, should be set to lower than the original signal with values in 
the range from -6 dB to -24 dB the most useful.

ECHO TIME LEFT/RIGHT 

For natural echo sounds, the setting of the echo time is very dependent on the size of 
the reverberating space.  For slapback settings used to enhance the original sound, set 
the echo time in the range of 60 to 85 milliseconds.  The left and right echoes should 
be set exactly the same or at least 10 milliseconds apart from each other to avoid any 
comb filter coloration. 

SPREAD

Spread works to control the profile of initial reverberant-energy growth.  Spread 
stretches or compresses the energy contour in time to make reflections closer together 
or further apart.  Spread will change the feel of the reverberant space and gives the 
user some latitude to fit the reverb to the source material.  It may be advisable to use a 
moderately low value for spread to create a bit of space around the original signal.  For 
non-percussive, single instrument reverb settings higher values of Spread can add a 
perceived widening and  thickening to the material. 

DIFFUSION 

 

 

 

Diffusion models the effect of irregular wall surfaces in a room by changing echo  
density.  Very low values produce sharp, discrete, early reflections.  Higher values  
produce groups of reflections that are smoother but less articulated.  This is an  
important parameter to adjust to create a natural feel to the reverb.  Higher Diffusion 
settings are common for the most natural-sounding environments.  Lower settings are 
useful only on specialized reverbs where the source material is not percussive such as 
vocals and horns. 

BASS BOOST 

Bass Boost controls the low frequency reverberation time relative to the RT60 
parameter.  If, for example, Bass Boost is set to 2.0X and RT60 is set to 1 second, the 
effective low frequency is extended to 2 seconds.  For natural- sounding results, use 
settings of 1.5X or less.  For longer RT60 settings and larger room sizes the maximum 
effective value for the BassRT parameter is scaled back to avoid instability.  BassRT 
values less than 1.0X produce a low frequency RT that is shorter than RT60 which can 
be used to create reverbs without low rumble. This can be desirable for fitting a 
reverberated track such as vocals within a desired frequency range for the final mix. 

BASS FREQ (FREQUENCY)

Bass Freq sets the frequency at which the transition between RT60 and Bass Boost takes 
place.  Values in the range of 200 Hz to 400 Hz works best for  natural-sounding reverb.  
Except for special effects, there is seldom a need for this parameter to exceed 500 Hz. 

DESCRIPTION OF PARAMETERS

11

 


background image

PRESET LIST

PANTHEON

PRESET LIST

 

  

 

   

 

 

  

 

 

   

 

12

 


background image

  

NOTES

 


background image

PANTHEON

NOTES

 


background image

NOTES

 


background image

Omega Pantheon™ VST Reverb Plug-in

8760 South Sandy Parkway | Sandy, Utah 84070 U.S.A.

Phone: (801)-568-7660  |  Fax: (801)-568-7662

Questions or comments?
Email us at: customer@lexiconpro.com
or visit our World Wide Web home page at: www.lexiconpro.com

Part Number: 18-0246-B

Copyright 2004 Lexicon Professional

®