PDF User Manual

  1. Home
  2. Manuals
  3. Genesis SERVOSUB S4/8 Setup And Owners Manual

Genesis SERVOSUB S4/8 Setup And Owners Manual

Made by: Genesis
Type: Setup And Owners Manual
Category: Subwoofer
Pages: 18
Size: 1.31 MB

 

Download PDF User Manual


Related Product Video

 

Full Text Searchable PDF User Manual



background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

1

1

1

1    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

Owners Manual and Set-up Guide: 
Genesis ServoSub™ 4/8 

Contents 

A QUICK START SET-UP GUIDE 

S

AFETY 

T

IPS

 

C

ONNECTIONS

 

P

LACEMENT OF THE 

S

UBWOOFER

 

A

DJUSTING THE 

C

ONTROLS

 

SETTING-UP THE S4/8 

P

OSITIONING AND CONNECTING THE 

S4/8 

LFE

 

G

AIN

 

LFE

 

O

UTPUT

 

P

OWER

 

S

PEAKER

-

LEVEL CONNECTIONS

:

 

H

IGH 

L

EVEL 

I

NPUTS

 

L

INE

-

LEVEL CONNECTIONS

 

P

HASE 

S

WITCH

 

MAKING YOUR SYSTEM SOUND RIGHT 

10 

T

HE 

M

AIN 

C

ONTROLS

 

11 

T

UNING THE SYSTEM IN

 

11 

L

OW BASS

 

12 

T

UNING FOR 

L

OW 

F

REQUENCY 

E

FFECTS 

(LFE) 

13 

PLACING AND CONNECTING MULTIPLE SUBWOOFERS 

13 

THE TECHNOLOGY 

16 

T

HE 

S

ERVO 

A

DVANTAGE

 

16 

500W

 

C

LASS

-D

 

S

WITCHING 

A

MPLIFIER

 

16 

T

HE 

T

RANSDUCERS

 

17 

S

PECIFICATIONS

 

18 

 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

2

2

2

2    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

A Message from Genesis 

Congratulations! You are now the owner of one of the finest sub-
woofers available for music and home theater systems.  

The Genesis ServoSub™ 4/8 is a unique subwoofer with 4 ultra-fast 8” 
ribbed aluminum woofers and an integral 500W servo-controlled bass 
amplifier. When used to complement the Genesis 6.1c center channel, 
or any other center channel for that matter, the S4/8 adds body to the 
voice channel for home theater applications. 

The hallmarks of the S4/8 are speed, delicacy and articulation. Hence, 
it is also the perfect partner to fast panel or electrostatic loudspeakers. 

The S4/8 delivers bass frequencies as intended by the musical 
performer, or as intended by the movie director. This is what we call 
absolute fidelity™. In this case, we mean that the bass response of 
the speaker is completely faithful to the input signal. This is achieved 
by servo control of the woofer cone. 

The S4/8 plays as loudly and deeply as much larger sub-woofers that 
cost much more, and outperforms them in terms of transient fidelity 
and freedom from the colorations inherent in port-loaded subwoofer 
designs. 

Please read through the Owners Manual and Set-up Guide to achieve 
the maximum enjoyment from your purchase. 

 

Please write the serial number and purchase details of your Genesis S4/8 
here for future reference. 

 

 

Purchased at: _________________   Date: __________ 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

3

3

3

3    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

A Quick Start Set-up Guide 

Now that you have your new Genesis ServoSub 4/8, we realize that 
you are eager to hook it up and start listening! Nevertheless, please 
read this quick start guide NOW before you begin setting it up. 

Safety Tips 
The S4/8 is a powered subwoofer with a built-in amplifier: it needs to 
be connected to a power socket that is always on. Make sure that you 
are providing the correct voltage, and keep the S4/8 away from water 
and direct heat. 

Connections 
There are two common options for hooking-up the 
S4/8 to your existing system. For dedicated music 
systems and bass extension of satellite speakers, 
we recommend connecting the high-level speaker 
binding posts on the S4/8 to your power 
amplifier’s speaker outputs, or connect them to 
the “speaker through” binding posts on the 
associated speaker, using a short run of cable as 
a jumper. 

Please note that the binding post inputs on the 
S4/8 are high impedance inputs. This means that 
you can connect as many of them as you like to 
the output of a power amplifier, and the amp will 
never “see” the load. This also means that you 
should use an interconnect-type cable to connect 
the S4/8 even if you use the high level inputs. 
Speaker cables are designed for low-impedance 
connections. Hence, unless it is a very short 
jumper, a thin, small interconnect-type cable is a 
better choice than a thick speaker-type cable. 

The second option for connecting the S4/8 to your 
existing system is to hook it up to your preamp out 
using the line level inputs. In this case, if you have 

two outputs on your preamp, use one set for the power amp, and the 
second for the S4/8, avoiding a Y-connector if possible. 

You can use a single S4/8 to augment a pair of speakers, as it 
provides for two high-level inputs. 

 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

4

4

4

4    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

For traditional subwoofer use in audio/video systems in multi-channel 
home theater applications, connect the line level LFE output of your 
processor to the LFE input on the S4/8. 

Our unique LFE Blend™ technology allows you to use the S4/8 in 
BOTH your music system and your home theater system at the same 
time by using the high-level speaker inputs to augment the bass 
response of your satellite speakers and connecting your processor’s 
LFE output to the LFE Input. You are able to blend the two signals 
together for better bass management of your listening room.  

The S4/8’s LFE out can be used to daisy-chain multiple Genesis 
subwoofers together for better control of the bass modes in your 
listening room. This makes bass management easier, and makes for 
tight, fast, articulate bass. 

Placement of the Subwoofer 
One of the most common reasons to buy a subwoofer is to augment 
your existing loudspeakers when they do not provide enough bass for 
your liking. In general, the S4/8 is used to augment front main or center 
speakers in a multi-channel system, and would be placed near the 
center channel or in between two main front speakers.  

In this case, you should also connect the LFE input of the S4/8 to the 
LFE/Subwoofer output of your processor (or daisy-chained from the 
nearest Genesis subwoofer with an LFE output). Since the S4/8 has 
speaker-level inputs for two channels, you can place a single sub 
between the two front speakers of your multi-channel system.  

In a stereo system, you could place the S4/8 in between the left and 
right speaker and connect them to both. In general, it is never 
advisable to have your subwoofers placed symmetrically in a room. 
Hence, we recommend that it be placed nearer the right speaker.  

Adjusting the Controls 
Locate the spec sheet for your existing main L/R loudspeakers or 
center channel, and adjust the Low Pass frequency on the S4/8 so it 
matches the –3dB point of your speaker’s frequency response (If you 
can’t find that the -3dB frequency, set the S4/8 to 63Hz – the 12 o’clock 
position on the knob – and tune by ear from there). For speakers of 
general sensitivity (around 88dB to 93dB), the Bass Gain and LFE 
Gain can also be set at the 12 o’clock position. 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

5

5

5

5    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

The Phase switch allows you to reverse the phase of the S4/8. By 
flipping between 0° and 180°, the correct position for this switch will be 
apparent by the greater low frequency output of the system. 

Note: Should your woofer amplifier unexpectedly turn off and you are 
unable to turn it back on, you may have overheated or over-driven the 
amplifier. It can take up to thirty minutes for the amplifier to cool down 
enough to turn back on. 

 Be patient. The two most common causes for this are poor ventilation 
and too much amplifier gain (ie, the amp is being driven too hard). If 
the amplifier is well ventilated and it still shuts down then you may have 
the volume control turned up too high. Refer to the section on 
increasing the low frequency response of your speakers without 
turning up the volume control.  

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

6

6

6

6    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

Setting-up the S4/8 

While it is relatively easy to add a subwoofer into your system and hear 
more bass, it is not as easy to integrate a subwoofer seamlessly into 
your system. The Genesis ServoSub 4/8 makes system integration far 
easier than most other subs because the servo system makes the 
S4/8’s bass quick, clean and articulate. This means that no matter 
which main speakers you use, the S4/8 will integrate well with them; 
even fast electrostatic or magnetic planar speakers. 

Positioning and connecting the S4/8 
When the S4/8 is used to augment the low-frequency response of a 
loudspeaker, place it as close to it as is practical.  

In typical use, the S4/8 can be used to augment the low-frequency 
response of the Genesis 6.1c center channel. In this case, the G6.1c 
can even be placed on top of the S4/8. Because of the mass-balanced 
design, there is minimal vibration of the S4/8 cabinet caused by the 
woofers. 

When the S4/8 is used to augment a stereo pair of speakers, place it in 
between the two speakers, and not too near the wall. In general, it is 
not advisable to place subwoofers symmetrically in a room. We 
recommend that the S4/8 be placed nearer the right loudspeaker. This 
is because in an orchestra (and also in a jazz band) the bass 
instruments are on the right. 

LFE Input 

The Low Frequency Effects (LFE) input allows the S4/8 to be used for 
augmentation of center or main loudspeakers as well as for the 
reproduction of LFE for your home theater system. The LFE input 
blends

 the low frequency effects signal from the home theatre 

processor into the normal input signal on the subwoofer. We call this 
our LFE Blend™ technology. 

The LFE input bypasses the internal crossover, and hence uses the 
home theatre processor’s crossover. This means that the S4/8 can be 
used to augment center or front main speakers as well as deliver the 
LFE channel without resorting to digital bass management on the 
processor. 

On the home theatre processor, set the front and center speakers to 
“LARGE” and sub-woofer to “YES”. Then, connect the sub-woofer 
(LFE) line-level output from the processor to either the single-ended 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

7

7

7

7    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

RCA or balanced XLR “LFE IN” connector on the S4/8. Do not use 
both of these inputs at the same time. 

We recommend that single-ended interconnects be no longer than 10 
feet (3m). Hence, we have provided balanced LFE inputs. If your 
processor is further than 10 feet from the S4/8, please use a high-
quality balanced cable.  

If your processor has only single-ended outputs and is further than 10 
feet from the S4/8, we recommend that you consider using an active (or 
passive) signal balancing device to convert the unbalanced output signal 
from your processor to a truly balanced signal. A truly balanced signal 
will give you the benefit of maximum noise rejection and maximum 
signal fidelity over long cable runs. 

The unbalanced interconnect which connects your preamp to the 
balancing device should be shorter than 4.5 feet (1.5 meters). You can 
then use a balanced interconnects to connect the output of the signal-
balancing device to the input of the S4/8.  

An added benefit of the S4/8 is that the servo-amplifier incorporates an 
active signal-balancing device built in. This means that if your processor 
has only single-ended outputs, but you can place an S4/8 close enough 
to use a single-ended interconnect, then the balanced output of that 
S4/8 can be used to daisy chain to the rest of the system. 

LFE Gain 
The S4/8 has a control for LFE

 

GAIN that is separate from BASS

 

GAIN. This allows you to have the S4/8 augment your surround 
speakers as well as deliver LFE around the room at the same time 
without conflicts. The usual way to control the level of the LFE output is 
to set the LFE gain to 6 – the twelve o’clock position – and then use 
the home theatre processor’s level control to dial in the level. However, 
different locations in the room may have different room gain in the bass 
frequencies. The LFE gain control allows you to tune each subwoofer 
for optimum balance. 

LFE Output 
Along with the LFE input, the S4/8 has the unique capability of 
providing an LFE output.  This buffered output can be used to daisy-
chain the LFE signal from the S4/8 to the LFE inputs of other Genesis 
subwoofers including other S4/8’s, S2/12t’s or G928’s. Thus, it is 
possible to channel the LFE signal from your home theatre processor 
to one S4/8, and then from that to another, and another, and another! 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

8

8

8

8    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

You can even use BOTH single-ended RCA and balanced XLR LFE 
outputs to daisy-chain even more subwoofers when either the single-
ended input or the balanced input is used. 

In the case of bass and LFE, using more low frequency sources 
(not higher level) is better than using less.  The point is not to 
achieve a higher level of bass response but rather, by using multiple 
subwoofers to distribute the LFE signal around the room, dramatically 
reducing and evening-out room modes and increasing the bass 
capability of the system. 

Distributing low frequency information is also helpful for reproduction of 
Multi-channel Music because you get incredible articulation and detail 
in the bass all around the room.  

Power 
Make sure the ServoSub 4/8 is plugged into a wall outlet that is always 
on. The S4/8 has an auto-on feature and will automatically power up 
from “stand-by” when it detects a signal, and will switch itself to power 
saving after about 10 minutes of being idle. 

We recommend against the use of an 
extension cord for providing AC power. 
If you are forced to use an extension 
cord, make certain that it is as heavy 
duty (a minimum wire thickness of 12 
gauge) an extension cord as you can 
find. The S4/8 running at full tilt can 
draw up to 1200Watts from your power 
supply, so make sure that whatever 
you plug your subwoofer into can 
handle it! 

Speaker-level connections: High 

Level Inputs 
Using a good quality speaker cable, 
connect the output of your power 
amplifier to the binding posts on the 
back of the S4/8. You may also 
connect the S4/8 to the binding posts 
on the back of your loudspeaker 
terminals if this is more convenient.  

Make sure that you maintain proper 
polarity. This means that the plus (+) 

 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

9

9

9

9    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

terminal of your amplifier must be connected to the plus (+/red) 
terminal on the back of the S4/8, and the negative (-) terminal to the 
negative (-/white) terminal. 

Using the high level inputs to feed the S4/8 power amplifier will not 
degrade the sound quality of either your loudspeaker or the subwoofer. 

Line-level connections 
As an alternative, you can use the low-level inputs on the S4/8. Using 
a high quality interconnect cable, connect your preamplifier’s output to 
the low level inputs on the subwoofer labeled PRE AMP IN. 

We strongly recommend that you do not use single-ended 
interconnects longer than 10 feet (3.2 meters) to connect the 
preamplifier outputs to your subwoofer. On many preamplifiers, using 
an interconnect that is too long will negatively affect the performance of 
your preamplifier because of the high capacitance of the interconnect 
cable across the output of your preamplifier. This is why we provide 
balanced inputs on the S4/8. Balanced interconnects can be as long 
as you like. 

If your preamplifier has only one set of balanced outputs and one set of 
unbalanced (RCA) type outputs, choose your first preference of 
connection for the amplifier that is driving your loudspeaker. Use the 
remaining set of outputs to feed the S4/8’s amplifier.  

Do not connect BOTH single-ended and balanced inputs to the S4/8 at 
the same time. You could over-drive the built-in amplifier, and void the 
warranty. 

Phase Switch 

 

If the subwoofer is out of phase with the speakers they are used to 
augment, there will be some cancellation of the bass frequencies 
where they overlap. Some speakers are designed to be phase 
inverting (in particular those with 2

nd

 order crossovers). There are also 

many power amplifiers that invert the phase of the incoming signal. 

Because there are so many possible combinations, we recommend 
that you flip the switch between 0° and 180°. The correct position will 
be apparent from the greater amount of low-frequency output of your 
system. 

If you have a phase inverting power amplifier and have inverted the 
phase on the subwoofer, AND you are using both line-level and 
speaker-level inputs, you must invert the phase of the speaker-level 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

10

10

10

10    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

inputs to the subwoofer. Connect the +ve speaker lead to the –ve input 
terminal, and connect the –ve speaker lead to the +ve input terminal. 

 

Making your system sound right 

The ServoSub 4/8 subwoofer is perfect for use in 2-channel or multi-
channel music and video applications. The setup for either is very 
similar and the goals should be quite the same too. In our opinion, the 
end goal of adding a high-end subwoofer should be to not “hear” the 
subwoofer work, but rather to add the appropriate amount of low bass 
that is currently missing in your system.  

When listening to music, the full frequency range of the orchestra or 
rock band should be reproduced with proper dynamic range and 
realism, from the lowest notes of a pipe organ to the whack of the 
timpani or the pluck of the lowest string on a Fender bass. When 
listening to film soundtracks, the same goals should be sought after so 
that the results are both realistic and exciting; as the roar of jet planes 
rumble through your living room and prehistoric creatures shake the 
earth! 

Fine-tuning an audio or video system is an art that takes time and 
patience. It can be one of the most rewarding learning experiences you 
will encounter during your pursuit and enjoyment of high-fidelity music 
or video reproduction. 

One of the best pieces of advice we can offer is that you take 
advantage of the ear’s ability to identify similarities in sound. This ability 
is useful in fine-tuning your system because, if every recording you 
listen to (or every video you watch) has a similarity of sound (too much 
or too little of a certain frequency for instance), then you can be fairly 
certain that you have yet to perfect your setup. Keep at it and 
remember to enjoy your music and video as you work on perfecting 
your setup.  

One idea that we would like to suggest is that you set the S4/8’s bass 
gain controls for music, and use your processor to turn it up or down 
for home theater. That way, you have a subwoofer that will take care of 
all your needs.  

With proper setup and placement, you can achieve stunning realism, 
and musically correct and natural bass – not just more bass. 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

11

11

11

11    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

 

The Main Controls 
The S4/8 subwoofer has two controls that you will use to make your 
system (and that includes the room), sound right. The first is the gain 
control of the woofer amplifier. This adjusts the volume at which the 
subwoofer plays. 

The gain can be adjusted from 1 to 11. 

The second control is the low pass filter. This adjusts the crossover 
frequency for the built-in 12dB per octave variable crossover. The 
crossover frequency can be adjusted from 40Hz to 138Hz, where 
frequencies below the number set are sent to the subwoofer, and 
frequencies above are rejected. 

To begin, adjust the low pass filter to 63Hz and set the gain control to 6 
(both at the 12 o’clock position). At this point, you can turn on the 
woofer amplifier. 

Tuning the system in 
Set up your subwoofers one at a time in conjunction with the speaker 
that you are using them to augment. If you are using a single 
subwoofer to augment two different loudspeakers, adjust the 
subwoofer with one speaker at a time. 

Set the low pass filter to the -3dB frequency of your main speakers, 
and the gain control to 6, and start from there. If you don’t know the 
3dB point of your speakers, start working from a low-pass filter 
frequency of 63Hz. This will work for most small speakers. 

We suggest that you start with a single vocal track, with instrumental 
accompaniment, that you are very familiar with. The sound of the 
human voice is more easily recognizable than many instruments and is 
the least complex sound to deal with. Run a mono full-range signal to 
the speaker that you have the S4/8 connected to. 

Turn the gain control of the subwoofer amplifier up or down until the 
voice sounds correct. Concentrate on the mid bass regions (as 
opposed to the very low bass in your recording), to achieve a natural 
blend. The voice and the music accompaniment should sound as if it 
were cut from one cloth, not separate. 

If the voice sounds “thin” or does not have enough “chest” to its sound, 
turn the S4/8’s bass gain control up until it does. You may also want to 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

12

12

12

12    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

experiment with increasing or decreasing the low pass filter control. 
This control will raise or lower the frequency cutoff point of the woofer.  

If you find that the sound is “thin” or lacking in mid bass, and that 
turning the gain control up to “thicken” the sound creates too much low 
bass, this is a good indication that you may want to turn the low pass 
filter up to a higher frequency instead. This will extend the response of 
the S4/8 into the upper bass regions without affecting the low bass 
level. 

Next, check the S4/8 using more than just a voice. Select some music 
that you know to have good deep bass, a symphonic piece of music if 
you can, or use a natural bass instrument for your guide. Try to make it 
sound real. You may have to return to the vocal track from time to time 
to make sure you have not gone too far in one direction. 

If, at this point, the overall sound seems to be lacking in mid bass, turn 
the low pass filter to a higher position or, alternately, position the main 
speakers closer together in order to achieve better mid bass coupling 
between the main speakers. If the overall sound is too “fat” turn the low 
pass filter down or adjust the gain. At this point we suggest  you use 
only the low pass filter control until you get to the refinement stage.  

Low bass 
If you find that there isn’t enough deep bass in the overall sound of the 
system, your first remedy is the gain control on the S4/8 amplifier. This 
has several limitations. First, turned up too high, it may result in some 
distortion on very low frequencies.  

Secondly, you may make the mid bass produced by the top of the 
woofer out of proportion with the mid bass produced by the bottom-end 
of your main speakers. This would make your system sound “boomy” 
in the mid bass regions.  

A good rule of thumb is to first adjust the gain control of the subwoofer 
for proper mid bass response rather than low bass. The theory is that if 
the mid bass response is correct, then the low bass response should 
be very close to correct.  

A good balance between proper low bass extension and a deep and 
spacious soundstage needs to be established to optimize your new 
speaker’s performance.  

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

13

13

13

13    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

Tuning for Low Frequency Effects (LFE) 
The LFE input has a separate gain structure and bypasses the 
crossover in the subwoofer. Hence, it should be set-up separately from 
the main speaker augmentation function. 

A simple way to set up the S4/8 for LFE is to use the test and level 
signal available in most home theater processors and multi-channel 
players, and test discs. Many DVD’s include a THX calibration option 
that has a set of test tones for speaker level adjustment. 

Using a high quality sound pressure meter, set the LFE gain so that 
the S4/8 matches the volume of the main speakers. 

If you are using multiple subwoofers, you will need to set each 
subwoofer in turn. As each location of the subwoofer may have 
different bass levels caused by room-related gain, adjust each 
separately. To do this, you first set the LFE gain on all your subwoofers 
to 1 (fully anti-clockwise). 

Then, using a LFE test tone and a sound pressure meter set the LFE 
gain on the first subwoofer to 3dB down (for 3 subwoofers, 5dB down if 
using 5 subwoofers) from the reference volume of the main speakers. 
Write down the setting, and then turn the LFE gain back to zero. 

Go to the next subwoofer and repeat the process until you have the 
LFE GAIN settings of all your subwoofers. When you have all the 
settings, go to each subwoofer and turn up the LFE GAIN to the setting 
you noted down. Re-check the bass volume with all subwoofers on. 

If the bass response is too high or too low, use the subwoofer level 
setting on the processor to match the LFE volume to the volume of the 
rest of the speakers – or do it all again using a higher or lower setting 
for each subwoofer. 

Placing and Connecting Multiple Subwoofers 

The combination of LFE Blend™ and daisy-chained LFE in all Genesis 
ServoSub™ models means great flexibility. They are all readily suited 
to multiple subwoofer installations when used in a multi-channel music 
or home theater system. One Genesis ServoSub can be used to 
extend the frequency response of any two main speakers, AND at the 
same time deliver the LFE channel. 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

14

14

14

14    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

These placement guidelines are only suggestions. Depending on your 
room and the speakers you have, you may want to place them 
differently. Any combination of Genesis subwoofers may be used.  

With one subwoofer, place it in the front of the room between the 
center channel and the right speaker. If your main left/right speakers 
are full-range, and the center channel is not, use the subwoofer to 
augment the center channel as well as to deliver the LFE channel.  

The second subwoofer can be placed in the back of the room. Daisy-
chain the LFE from the front subwoofer, and use it also to augment the 
two rear (or two surround) channels. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

When the third LFE subwoofer is added, place it on one sidewall. If you 
have a 7.1-channel system, use it to also augment the two right 
surround and rear channels, and rewire subwoofer #2 to augment the 
two left surround and rear channels. 

Subwoofer #4 is added to the front left of the room. Once this is done, 
subwoofer#1 can be used to augment the center channel and the right 
channel, and subwoofer #4 to augment the left channel as well as LFE. 

20% 

50% 

50% 

40% 

40% 

 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

15

15

15

15    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

The final touch will be a fifth subwoofer added into one corner of the 
room. This will excite all room modes equally, so pick any convenient 
corner. In asymmetric rooms, find a corner that makes the system 
sound smoothest. This subwoofer can be used to also augment the 
nearest speaker to make it full-range. 

Notes: 

1.

 

Bass frequencies are not localizable below 60Hz. With a 
wavelength of over 18 feet (6 meters), it is possible to use a 
subwoofer with the low-pass set at 60Hz to augment nearly 
any loudspeaker in a reasonably sized room (longest 
dimension < 18 feet). 

2.

 

The response of any subwoofer (or even the bass response 
of any loudspeaker) is very placement dependent. Whether 
it is placed against a wall, into a corner, or on a pedestal will 
change its response and gain. Hence, it will be necessary to 
tune EACH subwoofer individually before tuning them all 
together. 

3.

 

Each subwoofer in a multi-LFE installation will have a 
different frequency response. Each will excite different room 
modes depending on positioning. Multiple subwoofers will 
more likely smooth out such bass problems, however, while 
theoretically more subwoofers are better, five is really all you 
need in a reasonably sized room. 

4.

 

Sound waves are 3-dimensional. Hence, placing 
subwoofers at differing heights in the room will also help 
even out the bass response of the room. 

For even 

more

 information on setting up multiple subwoofers, 

check out the Genesis white paper “Setting up an absolute 
surround distributed bass multi-channel music/movie system”. 

Good luck! 

 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

16

16

16

16    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

The Technology 

The Servo Advantage 
Very few loudspeakers use servo drive, either because most designers 
think that it is too difficult to design, too expensive, or because of the 
extraordinary demands a servo system makes on the amplifier and the 
transducer. However, the Chief Scientist of Genesis, Arnie Nudell, first 
introduced the servo system in the legendary Infinity Servo Statik One 
in 1968(!) – so we know how to design and build servo systems. 

The concept of our servo bass system is an easy one to understand: It 
employs an accelerometer as a sensor to constantly monitor the 
movement of the woofer cone, and instantaneously compares it to the 
input signal. This comparison circuit identifies any deviation from the 
ideal and instantaneously applies a corrective signal to compensate for 
the deviation; virtualy eliminating inherent woofer distortion. 

As an example, when you have a high-impact, low-bass signal that 
starts and stops suddenly (for example a kick drum), the inertia of the 
woofer cone causes the cone to be slow to begin moving. Once the 
cone is in motion, the momentum of the cone causes it to keep moving 
- even after the output signal of the amplifier has stopped.  

The sonic result is overhang, bloat, lack of tautness and definition, and 
a blurring of dynamic impact. With the servo system, the circuit senses 
that the woofer is not moving as fast as it should, and applies more 
current to make it move faster. When the signal stops, it detects that 
the woofer is still moving when it shouldn’t, and applies a counter-
signal to cause the the woofer to stop faster and more effectively than 
normal circuitry would. 

Thus, the servo-drive reduces distortion and improves transient 
response by making the woofer seem mass-less. Typical non-servo 
woofer systems have distortion levels that exceed 10% at even 
moderate levels. The Genesis servo bass system reduces this 
distortion to below one percent at almost any output level. Moreover, it 
drives the woofer to constant acceleration, which makes its frequency 
response nearly flat! 

500W Class-D Switching Amplifier 
The servo system places extraordinary demands on the amplifier 
because it uses enormous amounts of current to make the woofer 
follow the signal. This means that the amplifier used must deliver huge 
amounts of clean power. 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

17

17

17

17    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

The best amplifier for this application is a Class-D switching amplifier. 
One of the reasons a Class-D amplifier is optimum for this application 
is that it has a dramatically increased efficiency, especially at lower 
frequencies.  A typical Class A/B amplifier is only 50% efficient. A 
Class-D amplifier, on the other hand, can be 90% efficient. A Class-D 
amp also puts out more power with less heat and less power 
consumption; ideal for use as a subwoofer amplifier. 

The S4/8 uses a proprietary, ultra-efficient, discrete MOSFET 
switching amplifier with output capability of up to a full kilowatt. The 
design provides extraordinary control with high-damping and great 
thermal stability, so that you can play the most demanding sources 
continuously at high volume. 

The Transducers 
The transducer used in a servo system must be strong enough to 
withstand the high current approach of the servo, and yet delicate and 
light enough to react extremely quickly. The S4/8 subwoofer features 
four 8-inch woofers that are designed with ribbed aluminum cones, that 
are lightweight and yet inherently stiff. Our aluminum cones exhibit no 
resonance or cone flexure anywhere near the frequencies at which the 
subwoofer operates. The lowest break-up mode (where there can be 
any chance of distortion at all) is at 6,000Hz – far above the 25Hz to 
120Hz frequency response of the S4/8. Therefore, the driver is a 
perfect piston within the frequencies used, and exhibits very low cone-
breakup distortion. 

 

 


background image

 

 

S4/8 Owners Manual Ver 0.1 

 

18

18

18

18    

a b s o l u t e   f i d e l i t y

™ 

Specifications 
  Dimensions: 

 

24” x 22” x 11 ½ ” (w x h x d) 

     

 

 

(610mm x 559mm x 292mm) 

  Frequency Response:  20Hz to 120Hz +/- 1dB 

     

 

 

16Hz to 180Hz -3dB, +2dB 

  Weight:   

 

87.5 lbs (39.8 kg) 

  Inputs: 

High-level left and right with 5-way 
binding posts; 
Low-level left and right, single-ended 
RCA and balanced XLR; 
LFE low-level mono single-ended RCA 
and balanced XLR 

  Outputs: 

LFE low-level mono buffered single-
ended RCA and balanced XLR 

  Controls:   

 

Variable low-pass filter 

  

 

 

 

Variable bass gain control 

  

 

 

 

Variable LFE gain control 

     

 

 

Phase switch 0º, 180º 

  Finish: 

 

 

Premium Rosewood 

       

 

 

European Maple